onsdag 1 juni 2011

En bra natt i nattskärre skogen--- A good night in the Nightjarforest.

Ännu en helnatt i skogen har det blivit, och det var gott om spelande Nattskärror. totalt hörde jag 12 hanar och såg 3 honor i området där jag befann mig. Men fortfarande så är de lite svårfångade, så det blev många uppsättningar av nätet som bara resulterade i en fångad. En av honorna satt mitt på vägen när jag kom körande och hanen där kom flygande direkt när jag startade CD-spelaren. Från kl 03:00 så började det att regna och åska, så det var dags att åka hem.
Förra året så blev det bara en fångad i Maj månad, och hittills i år har det blivit 5 st.

Even a full night in the woods has become, and there was plenty of spinning nightjars. I heard a total of 12 males and saw three females in the area where I was. But still, they are a bit elusive, so there were many sets of the net that only resulted in one catch bird. One of the females sat in the middle of the road when I drove up and the male flew directly when I started the CD player. From 3:00 pm it started to rain and thunder, so it was time to go home.
Last year it was the only one caught in the month of May, and so far this year there has been 5 pcs.

Klicka på bilden för större bild --- Klick on the picture to enlarge.

 En kamoflerad Nattskärra på vägen----A camoflaged Nightjar on the road.

Nattens fångade Nattskärra ----This nights caught Nightjar

1 kommentar:

  1. Hoppas det går bättre senare, själv tog jag 3 st inatt. Skall ut i natten som kommer också.

    SvaraRadera