lördag 25 juni 2011

Rapport från de senaste dagarna ------ Report from the last few days

Sedan senaste inlägget här på bloggen så har jag varit ute vid två tillfällen för att fånga nattskärror. Vid det första tillfället så fångades inga nattskärror för det var dålig aktivitet på de. Kvällen var riktigt varm och kvav, och mygg och knott fanns det i stora mängder. Strax innan kl 23:00 så tystnade samtliga nattskärror, och de började inte spela igen. vid midnatt så började det att regna, och det fortsatte hela natten och en bit in på dagen efter också. Natten till midsommarafton så var jag ute igen, och denna gång så valde jag ett område några mil norr om Oskarshamn där det var gott om nattskärror förra året. I år var det ännu mer nattskärror här, och på ca 4 km skogsväg så hade jag 26 spelande hanar och 2 honor!!!! Jag fångade 2 st som jag hade märkt förra året på samma platser som de märktes på då. Jag fick även en som inte var ringmärkt redan, så nu är jag uppe i 30 fångade nattskärror i år. Det var väldigt bra fart på spelet och de spelade hela natten utan uppehåll men de var ganska svårfångade. De satt så tätt i sina små spelrevir att det var svårt att komma tillräckligt nära utan att störa de när nätet sattes upp. Så antingen hamnade jag mellan 2 revir eller så kom det fler skärror när den närmaste kom, och de började att jaga varandra istället.  Den sista som jag provade att fånga för natten hittade jag när det nästan var fullt dagsljus. Trots att den såg nätet och väjde flera gånger så flög den in i nätet efter ett tag med studsade tyvärr ut igen. Flera gånger så satte den sig på marken bara någon meter ifrån mig, och vid ett tillfälle så satte den sig även på min kameraväska som stod någon meter bort. Natten som kommer så ska jag och Gabriel Norevik ut och fånga några nattskärror för att försöka få på de sista ljusloggarna. Det området har nu vilat i nästan en vecka och just nu så är bästa spelperioden, så vi får hoppas att natten blir givande. Vi har hittat några nya exemplar som vi inte har försökt att fånga tidigare, så de kanske blir lite lättare att lura.

Since the last post here on the blog, I've been out twice to catch nightjars. On the first occasion i captured no nightjars because it was bad activity on them. The evening was warm and sultry, and mosquitoes and gnats were there in droves. Shortly before 23:00 so silent all nightjars, and they did not start singing again. at midnight it began to rain and it continued all night and well into the day as well. On the night of Midsummer's Eve so I was out again, and this time I chose an area a few mil north of Oskarshamn where there was plenty of nightjars last year. This year it was even more nightjars here, and at about 4 km forest road, I had 26 singing males and 2 females!! I caught two pieces that I had ringed last year in the same places that i caught them at this time. I also got one that was not ringed already, so now I'm up in the 30 trapped nightjars this year. It was very good speed on the sing and they sing all night without a break but they were pretty elusive. They sat so tightly in their little sing territory that it was difficult to get close enough without disturbing when the net was set up. So either I ended up between the two territories, or so it  came more nightjars when the nearest came, and they started chasing each other instead. The last nightjar that I tried to catch the night I found when it was almost full daylight. Although it could see the net and swerved several times as it flew into the net after a while, unfortunately bounced out again. Several times it sat down on the ground just a few feet from me, and at one point so did it also landed  on my camera bag that was standing a few feet away. The comming night  I and Gabriel Norevik want ot go out and catch some nightjars to try to get to the last lightlogs. The area has now been resting for almost a week and right now this is the best singperiod, so we must hope that the night will be rewarding. We have found some new specimens that we have not tried to capture the past, so they may get a little easier to fool.

 En av de redan ringmärkta som fångades -------- One of the already ringed i caught

1 kommentar:

  1. Hej Urban
    Kul att du fångar så många, själv tog jag mig en tur inatt för det har ju blivit fina, lugnaoch varma nätter igen, fick 2 st varav en som gäckat mig flera gånger.
    Lycka till med fortsatt fångst.
    PE Svahn

    SvaraRadera