fredag 3 juni 2011

Fjärde natten i rad! --- The fourth night in a row!

Nu har man klarat ännu en natt i skogen, och det blev en helnatt denna gång. Jag var i ett område en bit norr om Oskarshamn och jag hade hela 17 spelande nattskärror inom ett ganska litet område. Jag fångade 2 st och hade flera som var framme vid nätet. De hade ett kort speluppehåll strax efter midnatt, men de var snart igång igen. Övrigt som hördes eller sågs under natten var flera kattugglor, en trädlärka och 5 vildsvin. Trots att det ser ut att bli bra väder även i natt så kommer jag inte att ge mig ut ikväll. Jag ska ha min standardiserade ringmärkning tidigt imorgon, så jag kommer att gå upp när jag normalt har gått och lagt mig de senaste dagarna. I morgon kväll så ska jag leda en exkursion ut i nattskärremarkerna för vår fågelklubb, och när deltagarna gett sig iväg hem så fortsätter jag i mina försök att fånga fler nattskärror. Totalt har det nu blivit 9 ringmärkta i år så det är en bit kvar till 40 som jag fångade förra året, men det är ca en månads säsong kvar innan äggen kläcks. Förra året så verkade det som att de slutade komma till CD-spelaren när detta skedde.

It has now passed another night in the woods, and it became a full night this time. I was in an area some distance north of Oskarshamn and I had all 17 singing nightjars in a relatively small area. I caught two pieces and had several that arrived at the net. They had a short singbreak just after midnight, but they were soon running again. Others who heard or seen during the night was several  tawny owls, a woodlark and five wild boars. Although it looks to be good weather even in the night so I will not go out tonight. I'll have my standard ringing early tomorrow, so I will go up when I normally have gone to bed in recent days. Tomorrow I will lead an excursion into the nightjarforest for our bird club, and when the participants have left home so I continue in my attempt to capture more nightjars. Overall, it has now been nine ringed in this year so there is some way to go to 40 that I caught last year, but it is approximately one month of season left before the eggs hatch. Last year it seemed like they stopped coming to the CD player when this happened.

 Otroligt vackert efter solnedgången. -----  Amazingly beautiful after sunset.

 -Släpp mig!! Nu har jag fått min ring. ----- 
-Get off me! Now I have my ring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar