torsdag 16 juni 2011

Natten som gick.---- The night went.

Jag åkte ut vid midnatt när jag slutat jobba och det var riktigt bra fart på nattskärrorna. Jag hörde 14 spelande hanar och såg 2 honor, och av dessa så fångade jag 3 st och ringmärkte. De hade inget uppehåll i spelet denna natt utan spelade för fullt hela natten. Jag är nu uppe i 23 ringmärkta och en kontroll detta år och det är många nätter kvar än, så det blir en bra säsong om bara vädret fortsätter att vara bra. En av de ringmärkta fåglarna blev fångad igen cirka 500 meter från märkplatsen senare på natten då jag kom från ett annat håll och fick höra den. Nu i natt ska jag ut i ett annat område som det var ett tag sedan jag besökte, så vi får hoppas att det är gott om nattskärror där med.

I went out at midnight when I stopped working and it was really good speed at nightjars. I heard 14 singing  males and saw two females, and of these, so I caught three pieces and ringed. They did not pause in the sing that night, but played at full speed all night. I'm now up to 23 ringed, and one check this year and there are many nights left over, so there will be a good season if only the weather continues to be good. One of the ringed birds were recaptured, some 500 meters from marking later that night when I came from another direction and got to hear it. Now tonight, I will in another area that it's been a while since I visited, so we hope there are plenty of nightjars there to.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar