tisdag 31 maj 2011

En ny natt --- A new night.


Inatt blev det en helnatt i skogen eftersom det var vindstilla och en perfekt nattskärrenatt. Jag hörde 5 st spelande hanar och hade 2 honor framme vid CD.spelaren, men jag fångade bara en hane. Nätet sattes upp på flera ställen och nattskärrorna kom flygande men de ville inte komma för nära CD-spelaren. Det är nog lite tidigt än på säsongen, så det blir säkert bättre om ett par veckor. När jag ringmärkte den fångade kl 02:00 så fick jag ett SMS från min flickvän att det spelade en nattskärra en bit bort bakom ladugården hemma vid huset, så den ska jag försöka ta någon kväll. Kommande natt verkar också bli perfekt så det blir nog en helnatt igen i skogen. Jag var hemma igen strax efter 03:00 efter en bra natt.

Tonight was a full night in the woods because there was no wind and a perfect nightjar night. I heard 5 pc spinning males and two females arrived at CD.spelaren, but I caught just one male. The net was set up in several places and nightjars came flying but they did not get too close to the player. It's probably a bit early than in the season, so it's bound to be better in a few weeks. When I ringing the caught at 2:00, I received a text message from my girlfriend that it played a nightjar some distance away behind the barn at home at the house, so that I will try to take some night. Coming night also seems to be perfect so it will probably be a full night again in the forest. I was back home just after 03:00 after a good night.
 Morgonljus----- morninglight.


Nr. 4 var en väldigt arg Nattskärra ------- nr 4 was a very angry Nightjar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar