torsdag 26 maj 2011

En perfekt Nattskärrekväll. ---- A perfect Nightjar evening.

Ikväll så var det en perfekt fångstkväll, vindstilla, varmt och Nattskärrehonorna hade anlänt till reviren.
Första stoppet så hördes det en spelande skärra långt borta längs vägen, och när jag stannade vid en järnvägskorsning för att lyssna så flög både hane och hona förbi. Längre bort så hörde jag ytterligare en spelande skärra, och jag bestämde mig för att ta den först. När jag stannade bilen så satt den i ett träd bredvid vägen, så jag satte upp nätet och startade CD-spelaren. Den spelade för fullt så den hörde inte CD-spelaren först, men när den blev tyst en stund så kom den direkt. Först landade den på en sten ca 10 meter från nätet, sedan så flög den rätt in i nätet.
Jag stannade vid järnvägskorsningen och lyssnade men hörde ingen nattskärra, så jag provade med CD-spelaren och då kom det en flygande direkt med smällande vingar. Fort upp med nätet och starta spelaren igen. Och den kom direkt och flög in i nätet. Årets tredje fångade blev det.

Tonight it was a perfect catch evening, calm, warm and nightjar females had arrived home ranges.
The first stop was heard a singing niughtjar far away along the road, and when I stopped at a railroad crossing to listen have I both male and female past. Further away, I heard another singing , and I decided to take him first. When I stopped the car sat the nightjar in a tree beside the road, so I put up the nät and started the CD player. He was playing at full speed so he not hear the player first, but when it became quiet for a while so get he right. First it landed on a rock about 10 meters from the net, then it flew right into the net
I stopped at the railway crossing and listened but heard no nightjar, so I tried it with CD player and then he came flying directly with wings flapping. Quikly up with the net and start the player again. And it came right and flew into the net. The third this year was captured.


Årets tredje Nattskärra----- The third Nightjar this year.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar