måndag 23 maj 2011

Årets första Nattskärra är fångad. This years first Nightjar is caught.

Äntligen så fångade jag årets första Nattskärra, och det var inte mer än femhundra meter hemifrån. Jag började med att åka till ett område längre bort, men där hördes ingen Nattskärra så jag återvände hemåt igen. Förra året så fångade jag en Nattskärra på samma ställe, men det spelade en till där då så det var nog den jag fick nu. När jag startade CD-spelaren så kom den flygande direkt och landade på marken en bit bort, och efter en kort stund så flög den in i nätet.

At last, I caught the first nightjar this year, and it was not more than five hundred meters from home. I started by going to an area further away, but heard no nightjar so I went back home again. Last year, I caught a nightjar in the same place, but it sings one more there then so it was probably the one I got now. When I started the CD player so it came flying and landed directly on the ground some distance away, and after a short time as it flew into the net.

 Årets första Nattskärra var en hane. - This years first Nightjar are a male.

Nattskärra fångad i nätet. - Nightjar caught in the net.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar