söndag 16 juni 2013

Vi har funnit ett bo. ----------- We have found a nest.

Gabriel Norevik har varit ute och letat efter nattskärrebon dagtid i de områden där vi fångar nattskärror, men ännu har han inte funnit något. Igår så var jag med ut i markerna för att kolla möjliga boplatser och i ett område så upptäcker jag en nattskärra som ligger på marken bredvid en tall. Hon flyger iväg eftersom jag är  så nära när jag upptäcker henne, och där ligger ett ägg på marken. Efter snabb fotografering så avlägsnar vi oss snabbt från området för att inte störa för mycket och riskera att häckningen spolieras.
I ett annat område så hittar vi skalen efter två st nattskärreägg och när vi synar de närmare så ser vi att det är  en fågel som ätit upp innehållet.
Idag så fick jag ett SMS att Gabriel har funnit ännu ett bo och i det så fanns det två st ägg. Han höll nästan på att kliva på honan innan hon tog till vingarna på ca 1,5 m håll så hon har nog ruvat ett tag redan. Eftersom vi har tänkt att ringmärka en del ungar och även de vuxna där vi hittar bon så var det här ett stort framsteg.

 Nattskärrans bo. --------- Nightjars nest.

 Ägget på marken. --------- The egg on the ground.

 Storleken på ägget. ------- Size of the egg.

 Närbild nattskärreägg. ------- Close up nightjar egg.

Förstörda ägg. ------ Predated egg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar