måndag 3 juni 2013

Nattskärran hemma är fångad. --------- Nightjar at home is caught.

Jag har en nattskärra som sitter ca 500 m från mitt hus och spelar om kvällarna och för ett par år sedan så ringmärkte jag den. Förra året så skulle jag fånga den igen tänkte jag, men den studsade ur nätet och kom undan vid det tillfället. I år så dök den upp igen för någon vecka sedan, så jag tänkte att i år ska jag fånga den igen. Igår kväll var vädret perfekt för nattskärrefångst så jag tog mina grejor och cyklade bort till området där den håller till. När jag går upp mot hällarna där den håller till så kommer den genast flygande och möter mig innan den flyger upp i en tall och börjar spela, så det är bara att rigga upp nätet och sätta igång CD spelaren. Den kommer flygande direkt för att kolla inkräktaren och det är bara en tidsfråga innan den fastnar i nätet. Men återigen så flyger den in i nätet och studsar ut igen, men den är fortfarande irriterad så jag flyttar nätet en bit och gör ett nytt försök. Denna gång så brakar den rakt in i nätet och blir kvar där, så det ska bli kul att träffa en gammal bekant tänker jag när jag rusar fram för att lossa den. Döm om min förvåning när jag får se att den inte alls är ringmärkt tidigare, utan är en helt ny fågel på exakt samma revir som "min".

 Stor mun. ------ Big mouth.

 Vingpennorna visar att det är en fågel 3 år eller äldre. ------ Older bird.

Min teori om att de undre stjärttäckarna kan användas som ett ålderskriterium stämde in på denna fågel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar