torsdag 13 juni 2013

Äntligen!!!! ---------- Finally!!!!

Inatt så kom ett genombrott i våra fångstförsök av de nattskärror som har en ljuslogg. Efter ett antal nätter i området så börjar vi nu få koll på var de olika hanarna sitter någonstans och har sina revir, så nu börjar vi inrikta oss mer på att fånga så många som möjligt av dessa. Det är en del omfördelningar och rörelse i området av nattskärrorna, då vissa tidigare bra områden nästan är helt tomma på nattskärror i år. I gengäld så har det fyllts på i andra områden och på vissa ställen är det betydligt fler än tidigare. En del nya hyggen har tagits upp under hösten/vintern så det kanske är det som gjort att de flyttat lite på sig.
Nu är det även gott om honor som gör att hanarna blir mer aktiva att mota bort konkurrenter, så fr.o.m. nu borde de bli lite lättare att fånga.
Under natten som gick så inriktade jag mig på den västra vägen där området i norr nästan blivit helt tomt på nattskärror, men i söder så är det lika många som vanligt eller lite fler. Jag lyckades fånga en nattskärra, men det var en kontroll av en fågel som jag märkte för ett par dagar sedan, så den var inte så intressant. Jag gjorde flera försök på andra nattskärror och gav mig långt in i skogen på jakt efter en del av dessa, men ingen ville låta sig luras i nätet.
Gabriel höll till på den östra vägen istället där det är riktigt gott om nattskärror i år, och han hade mera tur än mig. När han försöker fånga en nattskärra i ett område så dyker en annan nattskärra upp och flyger in i hans nät och det är hans första egenfångade någonsin. Ännu gladare blir han när han får se att det är en tidigare märkt nattskärra med en ljuslogg på ryggen. När ringen är avläst så visar det sig att den blev märkt ca 1,5 km söderut förra året, så denna fågel kommer vi att få uppgifter på vart den tillbringat vintern någonstans i Afrika och hur den tagit sig dit och tillbaka igen.
Den fick en ny ljuslogg påsatt och vi hoppas att den kommer tillbaka igen nästa år.

Nattskärran som varit i Afrika och vänt. Bilden tagen förra året när den fick sin logg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar