måndag 30 juli 2012

En gammal bekant. -------- An old friend.

I förrgår så var det dags för en nattskärrenatt igen trots att det börjar bli sent på säsongen. Men det kyliga sommarvädret i år har gjort att säsongen har blivit utdragen, och det går fortfarande att fånga Nattskärrorna. De har dock lugnat ner sig med spelandet en hel del, och speluppehållet kring midnatt är tillbaka igen. Men om man vet var de finns så kan man få igång de med hjälp av CD spelaren, och eftersom det verkar vara sen häckning i år så kommer de fortfarande. Tidigare år har det verkat som att de inte vill komma efter att äggen kläckts, och det senaste jag fångat någon skärra tidigare är den 20/7 och efter det sa har det varit helt omöjligt att fånga fler. Jag fångade en under förnatten, och den var redan ringmärkt av mig själv. När jag läste av ringen så såg jag att det var en som jag märkte 2010 ca 500 meter från den nuvarande fångstplatsen. Jag gjorde några försök till under natten utan att fånga fler trots att de fanns där, men vinden har ökat så spelaktiviteten avtar markant.

 2010 såg den ut så här och var min 18:e fångade nattskärra.

 Teckningen på vingen är densamma nu.

Närbild på det mustaschprydda ansiktet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar