måndag 23 juli 2012

En konstig Nattskärra. ----- A strange Nightjar.

Inatt så var jag ute igen för att fånga Nattskärror. Jag hade 2 st som studsade ur nätet och lyckades fånga en innan jag blev tvungen att avbryta klockan 01:00 för att det började blåsa och sedan regna. Den jag fångade trodde jag först var en hona när jag tog den ur nätet, men sedan blev jag osäker. Den hade små svaga vita vingfläckar, breda vingpennor av samma årgång, inga vita fläckar på stjärtfjädrarna, Svagt tecknade vingpennor, utväxande bukfjädrar typ ungfågelruggning, alla fjädrar fräscha och inga ruggningsgränser någonstans. Så frågan är vad jag fångat. 1K hane, 3K+ hona, 2K hane som inte ruggat stjärtfjädrarna eller något annat???
------
 Last night as I was out again to catch the Nightjars. I had two pieces that bounced out of the net and managed to catch one before I had to stop at 01:00 for it began to blow and then rain. The one I caught I thought at first was a female when I took it out of the net, but then I was not sure. It had small faint white wing patches, broad wing feathers of the same vintage, no white spots on the tail feathers, Low cartoon wing feathers, outgrowing feathers on belly type juvenilemoulting, all primarys  fresh. So the question is what I captured. Male 1K, 3K + female, male 2K with unmoulted tail feathers, or something else??

 Hela vingen. ----- The wing.

 Armpennorna. ---- Secondaries.

 Breda handpennor typ 3K, och små vingfläckar. -------- Broad primaries type 3K and small wingspots.

 Stjärt som en adult hona. ----- Tail lika an adult female.

 Stjärten underifrån. ------  The tail from below.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar