lördag 12 maj 2012

Snart är det dags igen. -------- Sone it´s time again.

De första nattskärrorna har anlänt till  Sverige för ca 2 veckor sedan och de har även börjat att spela litegrann, så nu är de snart på gång. Jag har inte hört någon än, men jag har inte heller varit ute mer än någon enstaka gång än så länge. Den närmaste som jag har sitter bara 500 meter från mitt hem, och den brukar höras från trappen på kvällarna.
Hela Juni så  blir det hårdkörning i området där vi satte ljusloggar på 12 Nattskärror, för de måste återfångas för att vi ska kunna få tillbaka loggarna. Så den månaden blir det väldigt dåligt med sömnen, men som jag skrivit tidigare så är det värt varje sekund som man får vara i skogen nattetid.
Och resultatet från loggorna kom verkligen att bli spännande att få ta del av då man inte vet exakt var ¨våra¨skärror övervintrar någonstans i Afrika.
I år så ska jag prova med en helkroppsdummie fastsatt på CD-spelaren för att kanske öka fångstmöjligheterna en del, och jag kommer även att höja nätet lite för att komma lite högre upp.
Jag hoppas att jag ska fånga några mer än fjolårets 44 ex under detta år då Nattskärrorna verkar ha kommit någon vecka tidigare än vad de brukar, och detta gör att jag kan starta fångsten något tidigare.

CD-spelare med helkroppsattrapp. ----- CD-player with dummie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar