torsdag 24 maj 2012

Fina nattskärrekvällar. -------- Perfect nightjarevenings.

Nu har äntligen värmen kommit på allvar och det är bra för nattskärran då den lever av insekter som det finns gott om i värmen. Myggen är redan nästan outhärdliga på kvällarna och värre kommer det att bli. Igår så gjorde jag ett fångstförsök på nattskärran som jag hör hemifrån, men den studsade bara i nätet utan att fastna och efter det så var den omöjlig att lura nära nätet. Ett nytt försök på den blir ett senare projekt. Just nu så förbereder jag mig på ett par timmar i skogen innan jag måste hem och sova innan jobbet, så jag hoppas att jag fångar någon ikväll. Jag ska ut till ett område ca 5 km bort där det brukar vara ett tiotal skärror, så någon ska det nog bli. Till helgen så blir det 3 helnätter på rad i skogen då vi ska försöka att fånga några av de nattskärror som vi satte ljusloggrar på förra året, så på måndag är man nog ganska så trött skulle jag tro. Men det är lika bra att passa på när vädret är riktigt bra.

Gårdagens nattskärra sitter på en gren i bakgrunden i mörkret efter att den studsat i nätet som man ser i förgrunden till höger. Det var ganska mörkt och jag fotograferad på frihand, så därav oskärpan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar