fredag 25 maj 2012

Äntligen lite ordentlig fångst.

Igår var jag ute några timmar framåt natten och letade nattskärror. På första stället så spelade en skärra så fort jag klev ur bilen, så det vara bara att sätta upp nätet så fort som möjligt. Vid första anfallet så studsade den ut ur nätet igen och jag tänkte att nu är det kört med den för denna gång. Men den kom tillbaka igen och var riktigt irriterad, så efter en stund så flög den in i nätet igen för att denna gång fastna. Den hade redan en ring på benet, och när jag kollade så var det en som jag ringmärkt 2010 på exakt samma ställe. Det är fascinerande att tänka på att den varit i Afrika 2 ggr sedan dess!!
På nästa ställe spelade en till att börja med, men den ville inte komma när jag startade CD-spelaren. Däremot så började en annan att spela istället, och den kom snart flygande för att kolla konkurrenten. När den fick se attrappen på radioantennen så dök den direkt, och 2 gånger så klatschade den till dummyn ordentligt. Spelaren stod en liten bit från nätet, och då den bara var intresserad av attrappen så tog det en stund innan den fastnade. Kommande nätter ska jag ställa spelaren rakt under nätet istället då det verkar som de gärna vill slåss med konkurrenten av frigolit!
Om någon timme ska vi göra årets första försök att fånga någon av de skärror som vi satte ljuslogga på förra året, och det ska bli riktigt spännande att se om någon av de har kommit tillbaka till sitt revir. Vi hoppas givetvis att vi ska kunna återfånga så många som möjligt av de 12 som blev loggade, för att säkrare kunna fastställa vart de tillbringat vinter  någonstans i Afrika.

Nattskärra N26 när den blev ringmärkt 2010 och som jag nu återfångade igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar