tisdag 5 maj 2015

Ny ljudspelare. ---------- New soundplayer.

Snart är Nattskärrejakten i full gång och till denna säsong så håller jag på att tillverka några ny ljudspelare som ska tåla fukten bättre.
Efter lite funderande under vintern så kom jag fram till att en plastdunk i lämplig storlek skulle kunna implementeras med utrustningen. Jag använder samma spelare och batteri som tidigare och sätter ihop det med en marinhögtalare i en 10 liters plastdunk och får då även ett handtag på köpet. Jag har funderat på något mindre och smidigare istället, men jag har fått så bra ljudvolym i liknande koncept så jag fortsätter med liknande utrustning trots tyngden.
Tanken är att jag under kommande vecka ska vika någon kväll till nattskärrefångst trots att det ännu är lite för tidigt på säsongen. Tanken är att de vid denna tid kan finnas i ängs/hagmarker för att det finns mer föda där än i skogen, men det är värt ett försök att testa dessa områden.
 Tidigare år har jag inte fångat någon nattskärra innan den 20 maj trots att de finns under skymningen i anslutning till sina kommande revir. Men när jag försökt när det blivit mörkare så verkar de inte finnas kvar i området.
Så förhoppningsvis lyckas jag fånga någon nästa vecka och kan förklara Nattskärresäsongen 2015 startad.

 The new player in the plastic can with a marin speaker.

The player in the back and the battery in the can.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar