måndag 25 maj 2015

Nattskärrorna är här igen. -------- The Nightjars are back again.

Den senaste vecka har jag och Gabriel fångat 14 nattskärror och vi är ute varje natt som det är bra väder för fångst. Ännu är de lite inaktiva och svårflörtade av någon anledning, men det blir bättre och bättre för varje natt. Igår kväll hördes det knappt någon nattskärra i området som jag märkte i, men när jag startade ljudspelaren så började det att låta lite i skogen. Den jag ringmärkte igår kom som ett skott ur skogen innan jag ens hunnit sätta upp nätet och när det var klart så satte den sig på en trädrot ett tiotal meter framför mig. Efter en liten stund så flög den och satte sig på ljudspelaren tillsammans med attrappen som jag har fastsatt på den och då var den bara ett par meter framför mig. Tyvärr så låg kameran nerpackad i väskan så det fanns ingen möjlighet att få någon bild på den häftiga händelsen.
Gabriel har fångat en nattskärra som jag ringmärkte 2012 och som även haft en logger på sig vid ett tidigare tillfälle.

 Arg nattskärra. ------ Angy birds.

Fotodokumentation av vingen. -------- Photodocumentation of wing

2 kommentarer:

  1. Kul att ni är igång och redan 14st, den som tidigare hade haft en logga på sig har ni tagit bort den tidigare och var det i så fall data på den?
    Själv har jag bara gjort ett fångstförsök ännu blir nog ikväll igen.
    MvH PE Svahn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den blev märkt 2012 och fick en logger då och jag återfångade den 2013 och plockade av den vid det tillfället. Data fanns också på den och den hade tillbringat vinter i sydöstra Afrika. /Urban

      Radera