måndag 11 maj 2015

Första försöket gav inget. ------- First try give nothing.

Ikväll var det premiär för årets nattskärrefångst en liten bit hemifrån. Jag satte upp nätet i kanten av ett hygge där jag tidigare år fångat flera nattskärror, men trots en timmes spelande så lyckades jag inte få se eller höra någon nattskärra. Fortfarande är det tidigt på säsongen för fångst, men de kommer in dagligen i landet så det är bara att fortsätta försöka. Om ca två veckor så är det säkert betydligt fler skärror som finns i skogarna i sina revir, så då är det full fart på fångsten.
Jag ska nog göra ett försök till under veckan, men då blir det istället i anslutning till ängs-åkermark då jag misstänker att de finns här under nätterna och söker föda istället för i skogsmarkerna.

-------------------------------------------------------

This years first try to catch nightjars give no birds in the mistnet. I try one hour with the player, but I not even see a nightjar in the forest. I put up the net in the edge of a cutting area there I have catch several nightjars past years.
I shold try soon again but then I go to meadows instead, because I think they can be there instead of in the forest this time at the season.


1 kommentar:

  1. Jag ska till Karsgöl i helgen och hoppas på att få höra lite nattskärror :)

    SvaraRadera