fredag 1 juni 2012

Nu är Maj månad förbi. ---------- Now is the month of May by.

Summerar jag Maj månad så blev den riktigt bra. Jag har fångat 11 Nattskärror och ringmärkt 10, och jämför man det med förra årets 4 i maj så är det riktigt bra. Jag vet inte om jag lagt mer tid i år på fångsten eller om det beror på attrappen som jag använder i år. Jag ska jämföra antalet fångade per timma med tidigare år för då får jag nog det mest rättvisande resultatet. Den senaste gången som jag var ute var i förrgår natt, och då fångade jag 2 st. Det verkar som att det är ännu mer nattskärror i skogarna i år, för på den sträckan som jag åkte så hade jag 11 spelande ex och förra året så var här 2-3 ex!  Nu har en del skärror även börjat att skippa speluppehållet kring midnatt, för det låter skärror hela natten med en liten dipp kring midnatt. Nu är vädret väldigt ostadigt och det är inte bra för spelaktiviteten hos skärrorna, så jag hoppas att det stabiliserar sig snart. Om det blir bättre väder nästa vecka så ska vi göra ett nytt försök att fånga de som vi satte loggrar på förra året. De flesta av reviren där vi satte loggrar är besatta men vi har inte haft någon tur att fånga någon av dessa än, det närmaste vi har varit är en som studsade ut ur nätet igen innan vi hann fram. Men det känns som att vi har koll på reviren, så förhoppningsvis är det bara en tidsfråga innan den första fångas. Det brukar var i första halvan av Juni som det är bra aktivitet hos Nattskärrorna, så ni som brukar lyssna efter nattskärror ska ge er ut de närmaste veckorna. Själv ska jag var ute nästan varje natt då vädret är bra, och den 16:e ska jag leda en exkursion för fågelklubben ut i nattskärreskogarna. Efter mitt föredrag på årsmötet så hoppas jag att det är många som vill uppleva det jag upplever nästa varje natt. Jag har även tänkt försöka att hinna besöka några några andra ringmärkare som har nattskärror hos sig för att visa hur man går till väga vid fångsten, så jag hoppas att tiden räcker till för det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar