torsdag 30 maj 2013

Nu är säsongen igång på allvar. ------------ Now is the season started.

Två nätter i rad har jag varit ute nu och nu verkar det som att det börjar bli fart på nattskärrorna. För två nätter sedan så var jag ute med Jörgen Wiklund/N för att han skulle få möjlighet att ta någon bild på nattskärror och han fick en del bilder trots att det inte var riktigt optimalt.
Natten som gick var betydligt bättre då det var bra fart på nattskärrorna och jag lyckades fånga två stycken. Den första var en gammal bekant från 2011 då den märktes och förra året så kontrollerade jag den på samma ställe. Den andra var en omärkt fågel från ett nytt område som jag hittade i natt med 7 spelande nattskärror. Vid mitt sista stopp framåt morgonen så flög det 3 nattskärror runt nätet men ingen kunde fångas, men en av de landade på vägen bredvid mig och jag kunde få några bilder på den istället, för denna gång så hade jag lite mer kamerautrustning med.

Nattskärra hane. --------- Nightjar male.

3 kommentarer:

  1. Hej Urban!
    Spännande läsning och en härlig bild på denna udda och speciella fågelart.
    Ha en fin helg
    /Ingemar

    SvaraRadera
  2. Hej Urban! Jippi! Igår hörde jag och Tobias vår första Nattskärra;) Så fantastiskt kul,) En kom flygandes mot bilen och födosökte. Tyvärr hann jag inte få någon bild i mörkret men det gjorde inget upplevelsen räcker denna gången. ( Inte omöjligt att MOF kontaktar dig i framtiden, vi skulle så gärna vilja ha hit en bra föreläsare om Nattskärran och du skulle passa perfekt tycker jag.) Jättefin bild, det blir till att sträva efter en sådan nu när jag vet att de finns här och jag lyckas höra och se den med egen förmåga. Jättebra att din blogg finns! Mvh Petra

    SvaraRadera
  3. Hej! Å vad glad jag blir att höra att du kan tänka dig komma upp;) Det ska framföras,) Önskar dig detsamma;) Mvh Petra

    SvaraRadera