måndag 27 maj 2013

Dåligt väder. ------- Bad weather.

Den senaste veckan har präglats av ett växlande väder så det har inte blivit mer än två kvällar i skogen. Och det ostadiga vädret ska tydligen fortsätta ett tag till, så vi får se hur många nätter det blir innan maj månad är över. Förra säsongen så blev det 9 nätter med tio fångade nattskärror, men i år kommer jag aldrig upp i dessa resultat.
Om det är tack vare vädret eller att honorna inte kommit än vet jag inte, men det är ingen fart i de nattskärror som finns och de vill inte gärna komma flygande när jag startar CD-spelaren. Så det är bättre väder och nattskärrehonor som saknas tror jag. Vid den senaste natten jag var ute så avslutade jag med en ganska intresserad nattskärra, men tyvärr så ville den inte låta sig fångas i nätet. Jag försökte istället ta en bild på den där den flög omkring i mörkret, men den större blixten låg kvar hemma så det fick bli kamerans inbyggda blixt istället. Givetvis så räckte den inte till på långa vägar, men lite uppljusning i Photoshop gjorde att man i varje fall kan se att det är en nattskärra.
När man är ute på nätterna så måste man prioritera vad man ska ha med sig, så det är lite kamerutrustning som får ta stryk när allt annat ska med.

Nattskärra. -------- Nightjar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar