onsdag 22 maj 2013

Årets första. -------- This years first one.

Äntligen så var vädret på min sida och jag kunde komma ut i skogen för första gången i år. På första stället jag stannade på så var en nattskärra i fullt gång när jag klev ur bilen, så det var bara att plocka åt sig utrustningen och ge sig iväg. Den tystnade dock när jag närmade mig och den ville inte komma när jag startade CD spelaren, så det var bara att plocka ihop igen och fortsätta.
Lite längre fram så hördes en annan nattskärra locka och jag satte upp nätet igen, och två nattskärror kom flygande för att kolla mig. Men ingen av dessa var speciellt intresserade än så länge så det var bara att fortsätta igen. På det tredje stället för natten så hördes först en nattskärra ganska nära och när jag satt upp nätet och startade spelaren så kom den nästan direkt och landade en bit bort. Efter en bra stund så flög den till sist in i nätet och kunde ringmärkas. Det var en fjolårshane som tagit ett revir där jag förra året ringmärkte en annan nattskärra och detta var min 121:a ringmärkta sedan starten.

Nattskärra hane. --------- Nightjar male.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar