tisdag 12 juli 2011

Tangerat årsrekord. --------------- Equaled year record.

Inatt när jag kom ut i skogen så var det helt tyst. Inte en enda nattskärra hördes trots att vädret var bra. På ställen där jag hörde nattskärror natten innan var det helt tyst. Så jag provade att locka lite med CD-spelaren, och genast så var det flera fåglar som svarade och började att surra, så det var bara att sätta upp nätet och försöka fånga någon. På det första stället så hördes en komma flygande samtidigt som den lockade, men sedan så tystnade den. Plötsligt så kom den tyst flygande på låg höjd och dök rätt in i nätet, men innan jag hann fram så började den att flaxa och lyckades att ta sig loss. Ingen mer nattskärra visade intresse på det här stället, så det var bara att åka vidare och leta rätt på någon annan. Jag hittade snart en annan eftersom skogen verkar full med nattskärror i år. Under natten så hörde jag 13 nattskärror på bara några kilometer, så det är gott om de i år. Nästa som jag hittade kom så fort den hörde CD-spelaren och den flög runt ett tag innan den satte sig på marken bara 2 meter från nätet. Efter en stund så flög den upp med siktet inställt på spelaren och flög rätt in i nätet. Detta var nummer 40 som jag fångat i år och  det blev tangerat årsrekord då jag fångade lika många förra året.
-----------------------------------------
Tonight when I came out into the woods, it was completely silent. Not a single nightjar was heard even though the weather was good. In places where I heard nightjars night before it was completely silent. So I tried to attract some with CD player, and immediately there was a bird that responded and began to sing, so I had to put up the net and try to catch someone. In the first place so there was a male fly while being attracted, but then it stopped it. Suddenly he came quietly flying at low altitude and dived straight into the net, but before I got there so it began to flap and managed to free itself. No more Nightjar showed interest in this place, so I had to move on and find someone else. I soon found another, because the woods seem full of nightjars this year. During the night I heard 13 nightjars in just a few km, so there are plenty of those this year. Next I found came as soon as it heard the CD player and it flew around for a while before it sat on the ground just two meters from the net. After a while, so it flew up with a focus on the player and flew right into the net. This was number 40 that I caught this year and it was equaled year record when I caught the same number last year.


 Mörkret har tagit över skogen. ----- The darkness take the forest.

 Nattskärrans favoritföda. Någon sorts mal.----- Nightjars favoritefood, a mot.





En nattslända.------- A caddis.

Nummer 40.---- Number 40.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar