fredag 15 juli 2011

Stora mängder nattskärra. -------- Large numbers of Nightjars.

De senaste dagarna har jag ägnat åt ett nytt område som jag har upptäckt, och jag har ringmärkt 5 st nattskärror i det området än så länge. En natt så tog batterierna till CD-spelaren slut så jag fick åka runt och räkna sjungande fåglar istället. Den natten så hörde jag 30 olika fåglar längs en vägsträcka på ca 5 km!!! På vissa ställen satt de så nära varandra att jag hade 6-7 ex samtidigt omkring mig. I år har jag nu fångat 43 nattskärror och av dessa så har 39 ringmärkts. Övriga har varit återfynd av de jag ringmärkte förra året. Äggen har nog inte kläckts än för de är lättfångade än så länge och kommer oftast direkt när jag startar CD-spelaren. Förra året så slutade de att komma när äggen kläcktes. Flera av årets fåglar är födda förra året och det verkar som att ungfåglarna rör sig mellan reviren för de kommer ofta flygande snabbt och tyst när jag försöker fånga revirägaren. Ibland så upptäcker den fågel som har reviret inkräktaren och jagar bort den, andra gånger så bryr den sig inte om att det är en annan fågel inne på hans revir.
----------------------------------------------------------------------
In recent days I have spent on a new area that I have discovered, and I have ringed 5 pc nightjars in the area so far. One night the batteries to the CD player going out so I had to go around and count singing birds instead. That night I heard 30 different birds along a stretch of about 5 km! In some places they were sitting so close together that I had 6-7 items singing around me. This year I have now captured 43 nightjars and of these, 39 have been ringed. Others have been recoveries of the ring I noticed last year. The eggs have not hatched yet enough to be easily captured so far and coming directly when I start the CD player. Last year they stopped coming when the eggs hatched. Several of this year's birds are born last year and it seems that the young birds moving between the territories of the frequent-flying fast and quiet when I try to capture the territory owner. Sometimes you find the bird that was his territory and chasing the intruder away, other times it does not care if it's another bird inside his territory.

 Nattskärra ------ Nightjar.

 Det nyupptäckta området -------- The new area.

 I detta område så finns det ca 80 nattskärror i år----- In this area there was up to 80 nightjars this year.

1 kommentar: