tisdag 7 juni 2016

The 14th night of the year.

När jag kom ut till platsen för natten så surrar nattskärrorna redan för fullt och det är nattskärror överallt. Jag hör även en pärluggla en bit bort i skogskanten och på ett annat ställe så hör jag 1-2 kornknarrar.
Vart jag än stannar under natten så hörs det nattskärror och till slut så har jag fångat 4 st när gryningsljuset kommer tillbaka.
Ett sista stopp på ett ställe i nästan fullt dagsljus ger ytterligare observation av två nattskärror som kommer flygande runt bilen.
Totalt så hör jag 27 spelande hanar under natten och jag har kollat flera bra ställen för helgens exkursion med en fågelklubb.
Under dagen så trimmar jag attrappen då den börjat att tappa färgen av alla timmar i skogen.
---------------------------------------
When I came out to the scene of the night so shurring nightjars already in full swing and it is nightjars everywhere. I hear even a Boreal Owl farthest edge of the forest and in another place, I hear 1-2 Corncrakes.
Wherever I stop during the night I´ll hear nightjars and at least I caught 4 pieces when dawn comes back.
A final stop at a place in almost broad daylight gives further observation of two nightjars who comes flying around the car.
Overall, I hear the 27 shurring males during the night and I've checked several good places for weekend excursion with a bird club.
During the day, I groom the decoy when it started to lose the color of all the hours in the forest.

Fotografering av vingen. ------- Taking photo of the wing.

Nattskärra med kluven stjärt. -------- Nightjar with Kitetail.

Gryningen kommer för tidigt. ------- Dawn is coming to early.

Nattskärran lämnar sitt visitkort. --------- The nightjar takeoff and leaves a visitcard on my car.

Trimmad attrapp. ------- Groomed decoy.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar