måndag 20 juni 2016

Mer nattskärror än normalt i skogarna.

Inatt besökte jag ett område som jag besöker varje år för ringmärkning/inventering och även här märks det att det är gott om nattskärror i år. Normalt under åren så har det i detta område funnits 10-15 spelande hanar, men i år så hördes det nattskärror var jag än stannade under natten. Totalt utan att ha hunnit med riktigt hela området så hördes minst 22 spelande hanar och tre av dessa kunde ringmärkas. Under förnatten var de lättfångade, men framåt morgonen satt de och spelade som galningar och struntade helt i min ljudspelare. Jag har även märkt att de är en ökning av nattskärror i övriga områden som jag jobbar i, för man hör nattskärror på ställen som stått tomma alla år och där de finns är det ofta flera exemplar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar