måndag 11 augusti 2014

Mera Nattskärror. -------- More Nightjars.

Igår var vädret bra så det blev ett fångstförsök igen framåt kvällen. I området jag besökte denna gång hörde jag flera lockande nattskärror när jag klivit ur bilen, så det var bara att sätta upp näten och invänta mera mörker. När det mörknat tillräckligt så startade jag uppspelningen med lock- och spelläte och inom 10 minuter så satt det en årsunge i nätet. Sedan hände inget mer på en timme så jag bestämde mig för att avsluta kvällens fångst. När jag plockade ihop näten så kom det en nattskärra flygande över ganska högt upp. Gabriel hade satt upp sitt nät i ett annat område och tog under kvällen en årsunge och en 2K-fågel.
Vädret ska vara ostadigt ett tag framöver, men jag ska försöka att fånga några gånger till om vädret är bra någon kväll.
En ny pannlampa har blivit inköpt då den gamla börjat att ge upp och det är riktigt bra ljus i den, så den blir perfekt att ha i skogarna under nätterna. Jag köpte den på Lantmännen för knappt 300 kr och den ska tåla det mesta den kan bli utsatt för av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar