söndag 10 augusti 2014

Fortfarande fångas det nattskärror. -------- Still I catch Nightjars.

I år var det en lång säsong för nattskärrefångst och slutresultatet kommer att bli riktigt bra när jag summerar säsongen. För 2 kvällar sedan så var jag ute igen uppe i Misterhultskogarna för att se om det skulle gå att fånga någon mer nattskärra. Jag hörde några nattskärror direkt när jag klev ur bilen som lockande flög omkring, för att sedan börja att spela lite. Så det var bara att sätta upp näten på några berghällar och invänta lite mer mörker innan jag började spela upp inspelningen. Direkt när jag startar ljudkällan så kommer den närmaste flygande och börjar att snurra omkring berghällarna. Den lyckas jag inte fånga då den får syn på näten och blir försiktigare, men plötsligt så kommer en annan nattskärra smygande längs berget och flyger rakt in i det ena nätet. Efter att försökt en stund till så byter jag område till ett annat där jag haft en hel del nattskärror tidigare på säsongen. När jag kliver ur bilen där så hörs en irriterad nattskärra utifrån hygget, så det är bara att sätta upp nätet igen och starta ljudkällan. Nattskärran gör ett par överflygningar på högre höjd innan den tappar intresset och sätter sig att spela i en tall ute på hygget. Men även här kommer det en annan nattskärra flygande och attackerar. Den kommer inflygande högt för att sedan fälla ihop vingarna och dyka mot ljudkällan och flyga rakt in i nätet. Så två fångade nattskärror innan midnatt så här långt in i augusti är inte så vanligt. Så det kommer att bli några försök till innan jag slutar för säsongen. Det gäller att veta var nattskärrorna har funnits tidigare för de är inte så aktiva längre, men är man ute just när det mörknar så brukar de höras lite så man kan lokalisera de. Sedan så tar det ofta lite längre tid innan de kommer mot ljudkällan och de tappar snabbt intresset om de inte fångas snabbt.

Nattskärra nr 235. ---------- Nightjar number 235

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar