tisdag 19 augusti 2014

Granska bilder. ----- Checking images.

Nu när säsongen börjar så gott som är över så är det annat arbete som börjar. Ett av dessa är att granska bilderna som tagits under de 5 åren. Detta år så har jag börjat komma underfund med vad som skiljer 2-åringarna från de äldre, så hela bildmaterialet får jag gå igenom. Det har visat sig att en hel del nattskärror har blivit fel åldersbestämda, så det blir att uppdatera i ringmärkarprogrammet och sedan skicka det rätta till Ringmärkningscentralen för uppdatering i deras databas.
Det är omkring 800 bilder att gå igenom så det kommer att ta lite tid, men man lär sig mycket under tiden så det är ett spännande jobb.
Jag lyckades också upptäcka att jag under 2012 fångade två årsungar istället för en som jag tidigare trodde.

1 kommentar:

  1. Fantastiskt jobb du gör. Man blir varm i hjärtat när man ser hur mycket arbete många lägger ner på djur och natur.
    Jag var en sväng vid Karsgöl i helgen och denna gången hörde jag ingen nattskärra.

    /Stefan Nero

    SvaraRadera