torsdag 3 juli 2014

Uppdatering. ---------- Updates.

Nu har det blivit 40 nattskärror fångade i år och det är ca en månad kvar av fångstsäsongen, så det hinner bli ett antal till. Tre st med ljuslogg har återfångats och grovdatan i dessa ser tydligen riktigt bra ut, så dessa kommer vi att kunna följa under ett års tid till och från Afrika.
De senaste kvällarna så har det varit måttlig fart på fåglarna, men de svarar och kommer när jag startar inspelningen. I morgon natt kommer jag att befinna mig på södra Öland för att fånga nattskärror där åt Ottenby fågelstation. Gabriel Norevik har varit där några nätter nu och fångat en hel del redan, så det ska bli spännande att vara med en natt. Vi kommer tydligen att bli ett antal personer, så det blir ett bra tillfälle att lära ut fångsttekniken. Jag har också utarbetat en guide till hur man fångar nattskärror som snart är färdig, som jag sedan kommer att kunna skicka till intresserade ringmärkare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar