söndag 27 juli 2014

Jag fångar fortfarande Nattskärror. --------- I still catch Nightjars.

Efter en veckas uppehåll i fångsten för en utlandsresa så var det dags igår kväll igen. Och innan midnatt så hade 2 nya nattskärror ringmärkts innan det blev helt tyst i skogen. Förklaringen till tystnaden kom efter någon timma då det började att regna och det är inget som de gillar. Även de två som jag fångade fångades inte på det vanliga sättet då jag inte hörde en enda nattskärra just där de togs. Men jag visste att det tidigare under säsongen funnits nattskärra just där, så jag tyckte att det var värt ett försök. Den första kom tyst flygande när jag startade ljudkällan och efter en nätstuds så fastnade den. Den andra blev riktigt aggressiv efter att han hört ljudkällan ett bra tag och kom farande med smällande vingar på låg höjd.
Än så länge i år så har Jag och Gabriel ringmärkt 56 ex och kontrollerat 12 st, Gabriel har även funnit 6 st bon och ett par ungar har märkts. Flera av bona har blivit prederade av av fågel/djur och ibland så har det blivit en omläggning i närheten.

 Nattskärra. ----------- Nightjar.

Nattskärrebo. --------- Nightjars nest.                                                            Foto: Gabriel Norevik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar