onsdag 10 oktober 2012

Nattskärrans bo. --------- Nightjars nest.

Jag har varit ute dagtid i nattskärremarkerna för en gångs skull för att ta lite bilder på markerna där nattskärrorna finns. I samband med fotograferingen så passade jag på att kolla ett bo som jag fann i somras, och bara hade sett i mörker tidigare. För ett antal år sedan så fann jag ett bo av nattskärra på Öland, och naturtypen såg i stort sett lika ut som detta. Jag fann 3 st bon inom ett ganska litet område, och två av dessa såg ut att vara använda i år så nästa sommar ska jag hålla extra koll i detta område.
En sak som jag har lagt märke till vid de bon som jag hittat båda på Öland och fastlandet är att det alltid finns en större gren, stubbe eller trädstam i nära anslutning till boet???!!!!

 Boområde. ------- Nest area.

 Boet i mitten av bilden. ------- Nest in the middle of the picture.


 Bo med fjädrar och trädgren. -------- Nest with feathers and treestump


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar