torsdag 20 juli 2017

Gotlansresan.

Här kommer en rapport från min Gotlandsresa där jag visade fångst av nattskärror, med förhoppning att någon lokal märkare börjar fånga nattskärror.
Jag åkte över på torsdagen och körde ner till Grötlingbo för inkvartering och middag. Mot kvällen så dök en del lokala ringmärkare upp som gärna ville vara med. Efter lite genomgång om nattskärror så körde vi iväg till nattskärremarkerna och vi fångade 2 nattskärror ganska snabbt och jag kunde visa lite om min fångstmetod och åldersbestämning av nattskärror. Strax efter midnatt så var de flesta nöjda så vi avbröt för denna natt. Under dagen så åkte jag och Johan Träff omkring på södra Gotland och tittade på fina fågellokaler samt intog en middag på Maistregården nere vid Hoburgen, samt tittade på ett område som nog blir aktuellt för sträckfångst av nattskärror. När kvällen kom så samlades några nya intresserade och vi åkte ut i nattskärremarkerna igen för nya fångstförsök. Det kom en nattskärra ganska snabbt och var lagom irriterad över det uppspelade ljudet. Nätet sattes snabbt upp, men denna visade sig vara betydligt mer svårfångad än de kvällen innan. Troligen så var vi i utkanten av dess revir så vi flyttade nätet närmare där den satt och spelade. Efter en stund så lyckades vi även fånga denna fågel och alla var nöjda för natten. På lördagsmorgonen öste regnet ner och på bara några timmar kom det ca 20 mm. När regnet avtog så blev det en ny tur på lite andra ställen av södra Gotland innan jag begav mig till Visby för kvällsfärjan hem igen.
Så på det hela blev det en mycket lyckad helg med trevligt sällskap, god mat och nya nattskärremarker.

 Hamnen i Oskarshamn i väntan på att köra ombord.

 Vallmofält på vägen söderut på Gotland.

 En fångad nattskärra.

 Jag förvisar ringmärkningen.

 Storspovar på en av dagens fågellokaler.

En ruggande Brun Kärrhök hane.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar